PREAMBUŁA
Zadaniem Centrum Seniora jest prowadzenie działań o charakterze informacyjnym, edukacyjnym, wspierającym, integrującym oraz inicjującym działania na rzecz osób w wieku 60+, a także ich rodzin – mieszkańców Gminy Miasto Szczecin.
Centrum Seniora w Szczecinie, zwane dalej Centrum lub CS, zostało utworzone ze środków publicznych, tj. budżetu Gminy Miasto Szczecin i jest prowadzone przez Wykonawcę wyłonionego w ramach otwartego konkursu ofert (nr BDO/SP/2022/023), ogłoszonego przez Prezydenta Miasta Szczecin.
Realizacja zadań wychodzić ma naprzeciw zróżnicowanym potrzebom osób starszych, stwarzając warunki do wszechstronnego rozwoju seniorów, wsparcia społecznego, a także przygotowania do życia na emeryturze.
W tym celu jednym z działań CS jest udostępnianie oraz wynajmowanie składników majątku, które ma w swoim posiadaniu.
ROZDZIAŁ I.
Postanowienia ogólne
§1. Niniejszy regulamin określa cele, zasady funkcjonowania i korzystania z Centrum Seniora w Szczecinie, w tym w szczególności prawa i obowiązki osób korzystających z oferty centrum.
§2. Centrum Seniora w Szczecinie, zwane dalej Centrum lub CS, zostało utworzone ze środków publicznych, tj. budżetu Gminy Miasto Szczecin i jest prowadzone przez Wykonawców wyłonionych w ramach otwartego konkursu ofert ogłoszonego przez Prezydenta Miasta Szczecin.
§3. Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
- CS – Centrum Seniora w Szczecinie;
- Regulamin – niniejszy regulamin wraz z załącznikami;
- Realizator – organizacje wspólnie realizujące zadanie, określone w §2, wybrane
w wyniku otwartego konkursu ofert (nr BDO/SP/2022/023), tj.:
a) Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Kulturalno-Społecznych TWIKS w Szczecinie KRS Nr 0000285557,adres korespondencyjny: ul. Wł. Jagiełły 7/2 , 70-260 Szczecin 70-482 Szczecin oraz;
b) 5STEP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczecinie, KRS Nr 0000607436, adres korespondencyjny: ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin; - Senior – osoba, która ukończyła 60 rok życia;
- Rodzina seniora – małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu;
- Uczestnik – każda osoba fizyczna lub prawna lub nie posiadająca osobowości prawnej korzystająca z oferty CS;
- Organizacja – osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, prowadzące działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w szczególności w zakresie polityki senioralnej.
- Użytkownik – podmiot lub osoba korzystający ze składników majątku CS;
- Koordynator – osoba wskazana przez Realizatora, wykonująca zadania na rzecz CS na podstawie umowy o pracę, umowy o świadczenie usług lub działająca bez zlecenia;
- Organ prowadzący – Prezydent Miasta Szczecin;
- Majątek CS – ruchomości i nieruchomości będące w posiadaniu CS na podstawie jakiegokolwiek tytułu prawnego (umów), w tym w szczególności pomieszczenia siedziby CS w lokalu użytkowym przy ul. Bogusława Śmiałego 16/U2 w Szczecinie wraz z jego wyposażeniem.
§4. Nadzór nad CS sprawuje Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin.
ROZDZIAŁ II.
Cele i zadania Centrum Seniora
§5. CELE CS
- Celem realizacji zadań przez CS jest wzmocnienie potencjału kadrowego oraz organizacyjnego organizacji lub instytucji, które prowadzą działalność na rzecz osób starszych i ich rodzin, prowadzącą do niwelowania barier wzmocnienia ich potencjału i konkurencyjności, a także usprawnienia codziennego funkcjonowania seniorów w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
- Celem działalności CS jest realizacja misji Centrum, w tym w szczególności:
- budowanie i rozwój sprzyjającego otoczenia infrastrukturalnego, instytucjonalnego i partnerskiego dla prowadzenia szeroko pojętej polityki senioralnej;
- aktywizacja Seniorów i niwelowanie barier;
- rozwijanie kompetencji Seniorów;
- inicjowanie i integrowanie działań na rzecz seniorów i ich rodzin;
- wspieranie inicjatyw podejmowanych przez Seniorów i środowiska senioralne, w tym wzmacnianie potencjału Klubów Seniora oraz Uniwersytetu Trzeciego Wieku, funkcjonujących na terenie Gminy Miasto Szczecin, a także promocja ich działań;
- podnoszenie i standaryzacja poziomu ofert adresowanych do Seniorów;
- wspieranie organów administracji publicznej oraz innych organizacji
i instytucji, które realizują zadania i inicjatywy kształtujące warunki godnego
i zdrowego starzenia się; - niwelowanie stereotypów i budowanie pozytywnego wizerunku Seniorów;
- tworzenie więzi i budowanie dialogu międzypokoleniowego;
- rozwój wolontariatu i działalności mentorskiej, w tym międzypokoleniowej;
- rzecznictwo interesów Seniorów oraz promocja działań na rzecz Seniorów realizowanych na terenie Gminy Miasto Szczecin.
- Realizacja usług szkoleniowo-edukacyjnych ma na celu zdobycie przez uczestników organizowanych przez CS działań nowych kwalifikacji, umiejętności i zwiększenie ich możliwości indywidualnego rozwoju.
§6. Cele CS realizowane są w szczególności poprzez:
- udostępnianie Majątku CS, tworzenie warunków współpracy seniorów oraz środowisk i instytucji działających w sferze polityki senioralnej, udostępnianie pomieszczeń i organizację spotkań, zapewnienie oferty programowej w godzinach pracy centrum;
- organizację zajęć o charakterze edukacyjnym i rozwojowym z wykorzystaniem Majątku CS (kursów, warsztatów, szkoleń, konsultacji);
- prowadzenie działań w zakresie „EDUKACJI DO STAROŚCI” i „EDUKACJI W STAROŚCI” adresowanych do różnych grup wiekowych, we współpracy ze szkołami, uczelniami wyższymi, organizacjami pozarządowymi i jednostkami organizacyjnymi Gminy Miasto Szczecin;
- tworzenie zasad dobrych praktyk, banku czasu;
- organizację kursów przygotowujących do emerytury dla osób w wieku 55+ uwzględniających problematykę m.in.: z zakresu psychologii, filozofii, zdrowia, pracy oraz współpracę z zakładami pracy;
- organizację wolontariatu i tworzenie platformy międzypokoleniowej współpracy seniorów;
- organizację Tygodnia Inicjatyw Senioralnych, wydarzeń, festynów, targów, przeglądów twórczości itp.
- prowadzenie działań promocyjnych i informacyjnych, w tym organizację wystaw, seminariów, kampanii lub konferencji;
- przeprowadzanie badania i monitoringu potrzeb Seniorów w Szczecinie;
- współpracę z radami osiedla, Uniwersytetami Trzeciego Wieku, Klubów Seniora, uczelniami wyższymi, jednostkami miejskimi, organizacjami społecznymi działającymi na rzecz seniorów;
- współpracę, obsługę organizacyjną i finansową Miejskiej Rady Seniorów w Szczecinie umożliwiającą funkcjonowanie Rady, w tym w szczególności udostępnianie pomieszczeń CS na rzecz Rady;
- współpracę z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. współpracy senioralnej Gminy Miasto Szczecin;
- prowadzenie Punktu Informacyjnego dla Seniorów oraz ich rodzin w tym:
- dostarczanie kompleksowej informacji na temat dostępnej w Szczecinie oferty dla Seniorów w sferze m.in.: edukacji, kultury, promocji zdrowia, rekreacji i sportu;
- dostarczanie kompleksowej informacji w zakresie możliwości i źródeł wsparcia osób starszych i ich rodzin będących w trudnych sytuacjach życiowych, związanych z problemami zdrowotnymi, finansowymi, rodzinnymi itp.;
- opracowanie i udostępnianie strony internetowej, profilu CS w mediach społecznościowych, informatora elektronicznego, newslettera, komunikatora elektronicznego;
- opracowanie, druk i udostępnianie informatorów lub wydawnictw drukowanych;
- udostępnianie stanowisk komputerowych, łączy internetowych, telefonu, faksu, ksero, skanera, sprzętu audio, wideo itp.
- pośrednictwo w realizacji projektów na rzecz Seniorów, regranting itp.
ROZDZIAŁ III.
Zasady funkcjonowania Centrum Seniora
§7. GODZINY PRACY
- CS czynne jest w dni powszednie, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy w godzinach:
- od poniedziałku do piątku 8:00-16:00
- Zmiana godzin pracy CS może nastąpić na podstawie decyzji Realizatora w celu ich dostosowania do potrzeb Uczestników, za 24 godzinnym uprzedzeniem.
- Informacje o godzinach pracy CS udostępniane są na stronie internetowej CS oraz w siedzibie CS.
§8. PRZEDMIOT I FORMY DZIAŁALNOŚCI
- Działalność CS prowadzona jest w 3 sektorach:
- wsparcia organizacji pozarządowych, grup nieformalnych lub innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego na rzecz osób starszych i ich rodzin na terenie Gminy Miasto Szczecin i gmin ościennych, na zasadach określonych w Rozdziale V
- wsparcia i współpracy seniorów i ich rodzin, mieszkańców Szczecina i gmin ościennych, na zasadach określonych w Rozdziale IV, wsparcia i współpracy środowisk, instytucji lub organizacji działających w sferze polityki senioralnej, w tym w szczególności rządowych lub samorządowych jednostek organizacyjnych.
- Zadania CS realizowane są w szczególności poprzez:
- korzystanie przez Seniorów i ich rodziny, jako odbiorców końcowych, z oferty programowej CS i jego partnerów w tym korzystania ze szkoleń, kursów, warsztatów, konsultacji, wystaw, wydarzeń itp.;
- korzystania przez Seniorów z Majątku lub infrastruktury CS, w tym sal komputerowych, świetlic, sal konferencyjnych i ich wyposażenia;
- korzystanie przez Organizacje Pozarządowe z Majątku lub infrastruktury CS w tym użyczenie pomieszczeń i ich wyposażenia;
- korzystanie przez Organizacje Pozarządowe ze wsparcia merytorycznego CS, w tym promocji, rekrutacji uczestników, regrantingu, badań i monitoringu potrzeb i efektów;
- współpracę, obsługę organizacyjną i finansową Miejskiej Rady Seniorów w Szczecinie umożliwiającą funkcjonowanie Rady, w tym w szczególności udostępnianie pomieszczeń CS na rzecz Rady.
§9. OFERTA CS
- Bieżące informacje o ofercie CS, zasadach i przebiegu rekrutacji są publikowane na stronie internetowej CS pod adresem seniorszczecin.pl , na stornie Facebook oraz w siedzibie CS.
- Dodatkowe informacje o działania CS można uzyskać pod adresem e-mail: centrum@seniorszczecin.pl oraz w godzinach pracy CS w siedzibie Centrum lub pod numerem telefonu tel. + 48 91 312 67 59 lub +48 882 507 368.
§10. PRZEPISY PORZĄDKOWE
- Korzystający z oferty i majątku CS zobowiązani są do przestrzegania postanowień regulaminu, wszystkich załączników oraz poleceń Realizatora.
- Na terenie CS zabrania się:
- spożywania alkoholu, wyrobów tytoniowych lub środków odurzających;
- prowadzenia działalności agitacyjnej, handlowej lub akwizycji;
- prowadzenie działalności gospodarczej, partii politycznych lub działalności religijnej;
- łamania przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w tym przepisów Bezpieczeństwa i Higieny Pracy lub ochrony przeciw pożarowej, zasad współżycia społecznego;
- zmiany przeznaczenia pomieszczeń lub wyposażenia CS bez zgody Realizatora, w tym w szczególności: instalowania zewnętrznego oprogramowania komputerowego, zmiany ustawień lub konfiguracji, wynoszenia, przenoszenia lub przestawiania sprzętu i wyposażenia CS, dokonywania napraw, modyfikacji lub rekonfiguracji majątku CS;
- udostępniania majątku CS osobom trzecim;
- naruszania ustalonego porządku domowego, w tym ciszy nocnej;
- umieszczania ogłoszeń, znaków, napisów bez zgody Koordynatora.
- Wyklucza się przebywanie na terenie CS osób będących pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających oraz zachowujących się agresywnie.
§11. KOORDYNATOR
- Czynności związane z działalnością CS wykonuje w imieniu Realizatora Koordynator.
- Do zadań Koordynatora należy w szczególności:
- przyjmowanie zgłoszeń, wniosków, skarg, propozycji lub uwag;
- gromadzenie dokumentów lub danych z działalności CS;
- wyrażanie zgody w imieniu Realizatora na nieodpłatne korzystanie z oferty lub majątku CS, w tym warsztatów, szkoleń, spotkań, stanowisk komputerowych itp.;
- prowadzenie rejestru Uczestników korzystających z oferty CS;
- koordynowanie terminów udostępniania oferty merytorycznej i składników majątku CS;
- bieżący nadzór działaniem CS oraz nad przestrzeganiem regulaminu;
- podejmowanie bieżących decyzji dotyczących korzystania z oferty i majątku CS;
- wydawanie osobom korzystającym z oferty lub majątku CS poleceń nakazujących określony sposób zachowania;
- rozstrzyganie sporów.
- Koordynator ma prawo dokonywania bieżącej kontroli sposobu wykorzystania udostępnionych składników majątku, a po zakończeniu korzystania stanu zdawanych składników majątku.
ROZDZIAŁ IV.
Oferta programowa i udział Seniora
§12. Z oferty programowej CS korzystać mogą Seniorzy i ich rodziny mający miejsce zamieszkania na terenie Gminy Miasto Szczecin albo gmin ościennych, w godzinach pracy Centrum.
Dział I
Oferta programowa
Kursy/Szkolenia/Konsultacje/Wydarzenia dla Seniora
§13. OFERTA PROGRAMOWA
- Działania CS oferowane dla Seniora lub jego rodziny ujęte są w rocznych, miesięcznych i bieżących planach pracy CS.
- Oferta CS każdorazowo ogłaszana jest w siedzibie CS oraz na stronie internetowej CS z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem.
- Zgłoszenia udziału przyjmowane są w terminie i w sposób podany w ogłoszeniu.
- Informacja o wyniku rekrutacji przekazywana jest drogą elektroniczną lub telefonicznie na adres lub numer podany w formularzu zgłoszeniowym, nie później niż 5 dni przed planowanym terminem wydarzenia. Brak informacji o zakwalifikowaniu się do wydarzenia w ww. terminie jest równoznaczny z niezakwalifikowaniem się zgłaszającego.
- Ogłoszenie o którym mowa w ust. 2 zawiera co najmniej:
- tytuł działania;
- termin;
- czas trwania;
- adresatów;
- imię i nazwisko prowadzących oraz osób odpowiedzialnych za realizację zadania;
- ramowy harmonogram realizacji zadania;
- termin zakończenia rekrutacji
- wzór formularza rekrutacyjnego lub odnośnik do zgłoszenia on-line;
- regulamin wydarzenia lub informacje o dostępności regulaminu;
- dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za rekrutacje;
- informacje źródle finansowania.
§14. ZGŁOSZENIA
- Adresaci zadania, chcący skorzystać z oferty CS wypełniają i składają w CS formularz zgłoszeniowy.
- W przypadku wolnych miejsc z oferty CS za zgodą Koordynatora mogą korzystać osoby niezgłoszone.
- W razie odpłatności za udział, potwierdzenie udziału w wydarzeniu następuje po dokonaniu opłaty przez uczestnika.
- W razie ograniczonej ilości miejsc, o możliwości skorzystania z oferty CS decyduje kolejność zgłoszeń.
- Formularz zgłoszeniowy składa się z następujących pól:
- Imię;
- Nazwisko;
- Data urodzenia;
- Dane kontaktowe obejmujące: adres korespondencyjny, telefon kontaktowy, adres poczty elektronicznej;
- Oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych;
- Oświadczenie o akceptacji regulaminu CS i Wydarzenia;
- Dodatkowe informacje wymagane przez Realizatora.
Dział II
Korzystanie z Majątku CS przez Seniorów
Pomieszczenia/Sprzęt komputerowy i biurowy/Infrastruktura CS
§15. OFERTA POWSZECHNA
Seniorzy i rodzina seniora mogą korzystać z oferty CS dostępnej w godzinach pracy CS w wolnym dostępie do takich miejsc jak: biblioteka w ramach posiadanego limitu miejsc, bez uprzedniej rejestracji.
§16. KORZYSTANIE Z MAJĄTKU CS PRZEZ SENIORÓW
- Majątek CS jest udostępniany Seniorom i ich rodzinom w godzinach pracy Centrum.
- Użytkownik zobowiązany jest do przestrzegania Regulaminu korzystania z Majątku CS stanowiącego załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Udostępnienie pomieszczeń lub składników majątku CS na potrzeby realizacji zadań możliwe jest w razie dostępności i sprawności tych zasobów.
ROZDZIAŁ V
Współpraca z organizacjami pozarządowymi
Korzystanie przez Organizacje z majątku Centrum Seniora
§17. UPRAWNIENI
Z oferty CS korzystać mogą organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w tym w szczególności Fundacje, Stowarzyszenia, organizacje pozarządowe oraz grupy nieformalne, mające swoją siedzibę lub działające na terenie Gminy Miasto Szczecin lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności wolontariusze lub pracownicy organizacji itp.
Dział I
Oferta programowa
Kursy/Szkolenia/Warsztaty/Konsultacje/Wydarzenia dla organizacji
§18. OFERTA PROGRAMOWA DLA ORGANIZACJI
- Działania programowe dla organizacji ujęte są w rocznych, miesięcznych i bieżących planach pracy CS.
- Oferta CS każdorazowo ogłaszana jest w siedzibie CS oraz na stronie internetowej CS z co najmniej 14-dniowym wyprzedzeniem.
- Zgłoszenia udziału przyjmowane są wyłącznie drogą elektroniczną w terminie i w sposób podany w ogłoszeniu.
- Informacja o wyniku rekrutacji przekazywana jest drogą elektroniczną na adres lub numer podany w formularzu zgłoszeniowym, nie później niż 5 dni przed planowanym terminem wydarzenia. Brak informacji o zakwalifikowaniu się do wydarzenia w ww. terminie jest równoznaczny z niezakwalifikowaniem się zgłaszającego.
- Ogłoszenie o którym mowa w ust. 2 zawiera co najmniej:
- tytuł działania;
- termin;
- czas trwania;
- adresatów;
- imię i nazwisko prowadzących oraz osób odpowiedzialnych za realizację zadania;
- ramowy harmonogram realizacji zadania;
- termin zakończenia rekrutacji
- odnośnik do zgłoszenia on-line;
- regulamin wydarzenia lub informacje o dostępności regulaminu;
- dane kontaktowe do osoby odpowiedzialnej za rekrutacje;
- informacje źródle finansowania.
§19. ZGŁOSZENIA
- Organizacje, chcące skorzystać z oferty CS wypełniają i przesyłają formularz zgłoszeniowy.
- W przypadku wolnych miejsc z oferty CS za zgodą Koordynatora mogą korzystać organizacje niezgłoszone, po wypełnieniu formularza, o którym mowa w ust. 1 oraz 3.
- Formularz zgłoszeniowy składa się z następujących pól:
- Imię;
- Nazwisko;
- Nazwa reprezentowane organizacji
- NIP, REGON lub inny numer ewidencyjny reprezentowanej organizacji
- Dane kontaktowe obejmujące: adres korespondencyjny, telefon kontaktowy, adres poczty elektronicznej;
- Oświadczenie o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych;
- Oświadczenie o akceptacji regulaminu CS i Wydarzenia;
- Dodatkowe informacje wymagane przez Realizatora.
§20. ZASADY REKRUTACJI
- Wyboru uczestników, na podstawie otrzymanych zgłoszeń dokonuje Koordynator CS odpowiedzialny za rekrutację do danego wydarzenia.
- Pierwszeństwo wyboru mają:
- przedstawiciele środowisk, instytucji i organizacji działających w sferze polityki senioralnej;
- osoby w wieku powyżej 60 roku życia oraz członkowie ich rodzin;
- osoby, które nie korzystały wcześniej z oferty CS,
- W razie ograniczonej ilości miejsc, decydująca jest kolejność zgłoszeń.
Dział II
Korzystanie z Majątku CS przez Organizacje
Pomieszczenia/Sprzęt komputerowy i biurowy/Infrastruktura CS
§21. UDOSTĘPNIANIE SKŁADNIKÓW MAJĄTKU
- Udostępnienie pomieszczeń lub składników majątku CS na potrzeby Organizacji możliwe jest po złożeniu „Wniosku o udostępnienie składników majątku” zgodnego ze wzorem udostępnionym przez Realizatora, z co najmniej 7-dniowym wyprzedzeniem.
- Jeżeli udostępnienie składników majątku nie jest możliwe w terminie lub na potrzeby określonym we wniosku Koordynator bezzwłocznie informuje o tym wnioskodawcę.
- O rezygnacji z korzystania z udostępnionego majątku CS Organizacja informuje bezzwłocznie, najpóźniej na 24 godziny przed umówionym terminem korzystania.
- Organizacja odpowiada za udostępniony majątek CS na zasadzie ryzyka, w tym za działania lub zaniechania osób korzystających w imieniu organizacji.
- Harmonogram i dostępność majątku CS dostępny jest w siedzibie CS lub na stronie internetowej CS.
- W przypadku, gdy wnioskodawcą jest grupa nieformalna lub podmiot nieposiadający osobowości prawnej, oświadczenia w imieniu Organizacji składa jej lider. Lider ponosi odpowiedzialność za Organizację w imieniu której działa.
§22 UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI ORGANIZACJI
- Organizacja zobowiązana jest w szczególności do:
- przestrzegania Regulaminu korzystania z Majątku CS stanowiącego załącznik nr 1 do Regulaminu;
- korzystania z majątku CS z poszanowaniem zasad gospodarności, w tym ograniczania zużycia mediów i energii, z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego;
- dbania o dobry stan udostępnionych składników majątku;
- należytego zabezpieczenia składników majątku po zakończeniu ich używania oraz zdania ich w stanie uporządkowanym i niepogorszonym;
- wykorzystania składników majątku CS wyłącznie dla realizacji zadań zgodnych z celami CS;
- bezzwłocznego informowania Koordynatora o wszelkich nieprawidłowościach stwierdzonych w udostępnionych składnikach majątku, w szczególności: defektach technicznych, niesprawnościach, usterkach, pogorszeniu stanu technicznego;
- przestrzegania przepisów właściwych dla obiektów użyteczności publicznej, w szczególności ogólnej instrukcji BHP i p. poż.;
- przestrzegania przepisów porządkowych, o których mowa w regulaminie i egzekwowania ich przestrzegania także od osób trzecich;
- stosowania się do zaleceń Koordynatora.
- Wszelkie ulepszenia, remonty, rekonfigurowanie, instalowanie urządzeń i sprzętu w udostępnionych składnikach majątku bez uprzedniej zgody Realizatora wyrażonej na piśmie pod rygorem nieważności, są zabronione.
- Organizacja jest zobowiązana do informowania w swojej działalności o fakcie korzystania z oferty CS.
§23. ODPOWIEDZIALNOŚĆ ODSZKODOWAWCZA
- Szkody powstałe przy korzystaniu ze składników majątkowych CS, będą usuwane na koszt i ryzyko Organizacji.
- CS nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy lub przedmioty wartościowe pozostawione przez Organizację lub osoby trzecie.
- Korzystanie ze składników majątku bez zgody lub wbrew decyzji Koordynatora jest zabronione.
- CS nie ponosi odpowiedzialności z tytułu następstw nieszczęśliwych wypadku w trakcie korzystania przez Organizację ze składników majątku CS.
Dział III
Inicjatywy Organizacji
§24. PRZEDMIOT INICJATYWY
- Organizacje mogą korzystać ze wsparcia przez CS inicjatyw realizujących politykę senioralną, w szczególności wpływających na poprawę sytuacji Seniorów i ich rodzin.
- Przedmiotem inicjatywy mogą być działania zgodne z celami i zadaniami CS.
- Organizacje mogą występować o wsparcie na zasadach i w ramach ogłoszonych przez CS konkursów ofert lub inicjatywy własnej.
§25. FORMY WSPARCIA
Wsparcie organizacji może nastąpić w następujących formach:
- użyczenia majątku CS, w tym jego pomieszczeń lub wyposażenia;
- promocji inicjatywy kanałami informacyjnym CS;
- regranteringu środków finansowych w ramach pozostających w dyspozycji CS środków;
- rekrutacji uczestników lub odbiorców;
- konsultacji merytorycznych ze specjalistą wskazanej dziedziny (np. prawnej, rachunkowo-księgowej, medycznej itp.).
§26. ZGŁOSZENIE INICJATYWY
- Organizacja chcą skorzystać ze wsparcia CS składa Realizatorowi ofertę działań, na które oczekuje wsparcia.
- Oferta Organizacji składa się na formularzu obejmującym co najmniej:
- dane organizacji
- szczegółowy zakres rzeczowy zadania proponowanego do realizacji;
- termin i miejsce realizacji zadania;
- kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania;
- informację o wcześniejszej działalności organizacji składających ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie;
- informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania oraz o planowanej wysokości środków finansowych na realizację danego zadania pochodzących z innych źródeł;
- deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania;
- oczekiwaną formę i wysokość wsparcia.
- Złożenie oferty nie jest równoznaczne z uzyskaniem wsparcia, a ostateczna decyzja należy do Realizatora.
- Przy ocenie oferty realizator:
- ocenia możliwość realizacji zadania przez organizację oraz możliwość osiągnięcia planowanych rezultatów z uwzględnieniem wpływu realizacji zadania na sytuacje i prawa Seniorów;
- ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
- ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będą realizować zadanie;
- uwzględnia planowany przez organizację udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania;
- uwzględnia planowany przez organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
- uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
- Od decyzji Realizatora odwołanie nie przysługuje.
ROZDZIAŁ VI.
Miejska Rada Seniorów w Szczecinie
§27. OKREŚLENIE ZASAD WSPÓŁPRACY CENTRUM SENIORA (CS) Z MIEJSKĄ RADĄ SENIORÓW (MRS) W SZCZCINIE, zwanej dalej „Radą”
- Centrum Seniora zapewnia obsługę Rady, w szczególności poprzez:
- Udostępnienie pomieszczeń CS na posiedzenia oraz dyżury Rady, zgodnie z ustalonym harmonogramem;
- Pomoc organizacyjną w przygotowaniu spotkań i posiedzeń Rady, w tym zaopatrzenie w niezbędne materiały, artykuły i sprzęty, po uprzednim zgłoszeniu potrzeb;
- Zabezpieczenie miejsca do przechowywania dokumentacji Rady;
- Zabezpieczenie w budżecie środków finansowych na bieżące funkcjonowanie Rady, w kwocie nie większej niż zaplanowana na ten cel w budżecie CS, zgodnie z zawartą pomiędzy realizatorem CS, a Gminą Miasto Szczecin umową na dany rok budżetowy;
- Terminowe rozliczenie faktur lub innych dokumentów potwierdzających wydatki,
o którym mowa w pkt. 3. - Zamieszczanie informacji o działalności Rady w siedzibie CS oraz na stronie internetowej CS, w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady lub wskazanym przez Przewodniczącego innym członkiem Prezydium Rady.
- Wykorzystanie środków finansowych, o których mowa w pkt.1. ppk 4 możliwe jest za zgodą Przewodniczącego Rady lub innego członka Prezydium, wskazanego przez Przewodniczącego Rady.
- Realizacja przez CS zobowiązań finansowych o która mowa w pkt 1 ppkt 5 możliwa jest:
- po wcześniejszym (pisemnym lub e-mail) zatwierdzeniu zasadności wydatku pod względem merytorycznym oraz finansowym przez osoby o których mowa w pkt 2;
- po dostarczeniu faktury lub innego dokumentu potwierdzającego dany wydatek o którym mowa w ppkt 1 , nie później niż 3 dni przed końcem terminu płatności .
- Korzystanie z majątku CS przez członków Rady następuje wyłącznie w zakresie realizacji zadań wynikających z członkostwa w Radzie.
- Rada przedstawia Koordynatorowi CS plan potrzeb oraz propozycję harmonogramu posiedzeń i dyżurów Rady na terenie CS.
- Rada przekazuje Koordynatorowi CS :
- Katalog kosztów kwalifikowanych dotyczący zobowiązań finansowych o których mowa w pkt 3;
- Zapotrzebowanie na materiały biurowe, sprzęt lub artykuły niezbędnie do działalności Rady;
- Dokumentację finansową, o której mowa w pkt. 3;
- Informacje o planowanych i realizowanych działaniach Rady w celu ich publikacji w siedzibie i/lub na stronie internetowej.
ROZDZIAŁ VII.
Prawa i obowiązki Uczestnika
§28. PRAWA UCZESTNIKA
- Uczestnik ma prawo do:
- poszanowania swoich praw i godności osobistej;
- wolności słowa, przekonań i wyznania;
- rozwijania własnych zainteresowań;
- udziału w działaniach podejmowanych przez CS na równi z innymi;
- korzystania z Majątku CS zgodnie z jego przeznaczeniem;
- pomocy w rozwiązywaniu problemów, wsparcia lub rozwiązywania konfliktów w grupie;
- rezygnacji z uczestnictwa w każdym czasie, za uprzedzeniem Koordynatora.
- Uczestnik ma prawo zgłaszania Koordynatorowi skarg, uwag lub wniosków.
- Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących.
- Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb Seniorów lub Organizacji lub wzbogacenia oferty CS.
§29. ZOBOWIĄZANIA UCZESTNIKA
Uczestnik zobowiązuje się do:
- przestrzegania bezpieczeństwa innych osób;
- poszanowania godności osobistej;
- kulturalnego i zgodnego z zasadami współżycia społecznego zachowania;
- utrzymania w należytym porządku pomieszczeń CS;
- korzystania z majątku CS zgodnie z jego przeznaczeniem, dbałości o stan majątku CS;
- godnego reprezentowania CS na zewnątrz;
- wypełnienia wymaganych przez Realizatora dokumentów, w tym list obecności, ankiet ewaluacyjnych itp.;
- przestrzegania zasad i regulaminów.
ROZDZIAŁ VIII.
Odpłatności
§30. BEZPŁATNOŚĆ
Udział i korzystanie z oferty CS na jego terenie, z zastrzeżeniem §31 jest nieodpłatny.
§31. ODPŁATNOŚĆ
- Udział i korzystanie z oferty CS poza jego terenem może być odpłatny.
- Wysokość opłaty ustalana jest odrębnie dla każdego zadania, w zależności od rzeczywistych kosztów jego realizacji.
- Wysokość odpłatności nie może przekroczyć rzeczywistych kosztów bezpośrednich realizacji.
ROZDZIAŁ IX
Zobowiązania Realizatora
§32. ZOBOWIĄZANIE REALIZATORA
Realizator zobowiązuje się do:
- organizacji funkcjonowania CS i organizacji działań CS zgodnie z obowiązującymi zasadami prawa;
- zatrudnienia osób posiadających niezbędną wiedzę i doświadczenie w zakresie podejmowanych zadań i działań;
- zapewnienia odpowiednich warunków do realizacji zadań i działań CS;
- zapewnienie materiałów dla każdego z uczestników;
- ubezpieczenia uczestników z tytułu następstw nieszczęśliwych wypadków powstałych w trakcie korzystania z oferty CS;
- wystawienia na prośbę uczestnika zaświadczeń lub certyfikatów uczestnictwa w działaniach CS.
§33. PRAWA REALIZATORA
Realizator zastrzega sobie prawo do:
- nieuwzględnienia zgłoszeń od osób, które dopuściły się złamania regulaminu lub zasad udziału w działaniach CS;
- nieuwzględnienia zgłoszeń od osób, które zostały zakwalifikowane do uczestnictwa w działaniach CS i nie wzięły w nim udziału bez uprzedniego zawiadomienia o nieobecności;
- skreślenia z listy uczestników osób, które nie wypełniły dokumentów wymaganych przez Realizatora;
- niedopuszczenia do udziału osób będących pod wpływem alkoholu lub substancji psychotropowych;
- niedopuszczenia od udziału osób, których stan zdrowia na to nie pozwala.
ROZDZIAŁ X.
Przetwarzanie danych osobowych
§34. KLAUZULA INFORMACYJNA
Zgodnie z art. 13 i 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informuję, że:
- administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku z działaniem CS jest Gmina Miasto Szczecin – Urząd Miasta Szczecin z siedzibą w Szczecinie, pl. Armii Krajowej 1 i Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Kulturalno-Społecznych TWIKS z siedzibą w Szczecinie, ul. Wł. Jagiełły 7/2, KRS: 0000285557;
- dane kontaktowe do inspektora ochrony danych osobowych w Gminie Miasto Szczecin – Urząd Miasta Szczecin : Inspektor Danych Osobowych, Urząd Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin, telefon: 91 424 57 02, e-mail: iod@um.szczecin.pl;
- dane osobowe objęte funkcjonującymi w ramach Centrum Seniora formularzami takie jak: imię i nazwisko, członkostwo w organizacji pozarządowej, adres, telefon kontaktowy, adres poczty internetowej, wiek przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a, lit. c i lit. e RODO w celu związanym z realizacją i dostosowaniem oferty CS i funkcjonowaniem CS, w tym w szczególności w celu kontaktu lub przekazywania bieżących informacji związanych z wykonywaniem umowy lub ofertą administratora;
- odbiorcami danych osobowych będą osoby lub podmioty, realizujące zadanie publiczne w ramach konkursu ofert lub osobom którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania w oparciu art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
- dane osobowe będą przechowywane, zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w związku z § 7 ust. 2 załącznika nr 3 do Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 sierpnia 2016 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań, przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji zadania;
- obowiązek podania danych osobowych jest wymogiem realizacji umowy z oferty CS;
- w odniesieniu do danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO.
Przysługuje Państwu:
- na podstawie art. 15 RODO prawo dostępu do Państwa danych osobowych;
- na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Państwa danych osobowych;
- na podstawie art. 18 RODO prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO;
- prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych Państwa dotyczących narusza przepisy RODO na zasadach określonych w przepisach RODO;
- na podstawie art. 21 RODO prawo do sprzeciwu.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe
§35. ZMIANY REGULAMINU
- Zmiany regulaminu następują decyzją Realizatora CS.
- Zmiany regulaminu wymagają zatwierdzenia przez Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin.
- Zmiany regulaminu publikowane są w siedzibie Centrum w sposób zwyczajowo przyjęty oraz na stronie internetowej CS.
- Spory powstałe na tle stosowania Regulaminu rozstrzyga Wydział Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin.